De boze vrouw column: de Playboykwestie

Deze week keek ik op een avond naar De Wereld Draait Door op Nederland 3. Centrale gast was Patricia Paay, Nederlands zangeres, en ondertussen al 60 jaar jong. In DWDD bracht Matthijs Van Nieuwkerk, presentator van de talkshow, de recente foto’s van Patricia in het mannenmagazine Playboy aan bod. Geen probleem zou u denken, misschien heeft u wat twijfels bij de leeftijd van de gefotografeerde. Dat had cabaretier Theo Maassen alleszins ook. Hij pakte de Nederlandse stoeipoes keihard aan. Over de foto’s die hij in DWDD mocht zien, zei hij: “Mijn vriend is een necrofiel, die zou dit wel kunnen waarderen.” Van Nieuwkerk gebood hem na die uitspraak zijn excuses aan te bieden, dat deed hij echter niet. Ook zei Maassen dat Paay een zielige aandachtsjunk is, hij vroeg zich af wat de zangeres hiertoe bewogen had. La Paay reageerde rustig. Ze kon de cabaretier echter niet tot kalmte manen. Ze verdedigde zich met te zeggen dat ze dit altijd al had willen doen, en dat niet enkel jonge modellen in een mannenblad thuishoren, er moet ook plaats zijn voor de rijpere vrouw, vindt ze. Die mening deel ik volkomen met haar. Waarom staat er een leeftijdslimiet op vrouwen in blootbladen? Zijn oudere vrouwen niet “lekker” genoeg? Winden ze de mannen die blootbladen “lezen” niet genoeg op? Ik vind dat er meer oudere en rijpere vrouwen in mannenbladen moeten komen. Ik zeg niet dat het daarvoor gedrochten moeten zijn, met hangborsten, cellulitis van hun kont tot hun enkels en een verlept gezicht. Maar er bestaan veel mooie oudere vrouwen. Sommigen hebben weliswaar aan hun lichaam laten werken, maar wie zegt dat ze dat niet mogen doen? Het is hun eigen keuze. Ik vind niet dat mannen vrouwen mogen be-, ik bedoel, veroordelen of ze al dan niet botox in hun voorhoofd spuiten, collageen in hun lippen of een tummytuck zijn ondergaan. Het is hun eigen recht! Vrouwen aan hun kant, vind ik, moeten dan ook eerlijk toegeven dat ze aan hun lijf hebben laten werken. Die zielige barbiepopjes die “over nacht” van een b-cup naar een d-cup gaan, zijn tja, zielige barbiepopjes! Geef het gewoon toe, dames! Maar ik dwaal af, terug naar de playboykwestie. Oudere vrouwen mogen zich ook goed in hun vel voelen, én dat tonen aan de wereld. Dat is hun volste recht, net zoals het het volste recht is van die jonge vrouwen om hun lichaam te tonen. Let wel: hun recht, niet hun plicht!

Leave a Reply

