¡Frida Kahlo y su mundo!

Maak kennis met de echte Frida Kahlo tijdens de tentoonstelling Frida Kahlo y su mundo in BOZAR. Negentien schilderijen, zes tekeningen, één ets en een heleboel foto’s geven een duidelijk beeld van Frida’s turbulente leven. Haar bijdrage aan symbolisme en surrealisme was enorm. Ze was de eerste vrouw in de geschiedenis van de kunst die met absolute en compromisloze eerlijkheid, algemene en specifieke thema’s behandelde die enkel vrouwen betroffen. Frida kende veel rampspoed in haar leven: ze werd op haar 17de slachtoffer van een busongeval en zweefde lange tijd tussen leven en dood. Ook haar vele miskramen, anorexia, polio en haar bewogen huwelijk met schilderchroniqueur van de revolutie Diego Riviera maakten van Frida een veel besproken kunstenares. Haar werk is geladen met een aparte kracht en schoonheid. Geprangd tussen levensdrift en de schaduw van de dood. Haar dubbele persoonlijkheid wordt duidelijk in Mi nana y yo (Mijn min en ik) uit 1937,  Frida met het lichaam van een kind en gezicht van een volwassene wordt gezoogd door een indiaanse vrouw met masker. De zwakke  en sterke Frida worden in dit werk zichtbaar weergegeven. Eén van haar bekendste werken is ongetwijfeld La columna rota (De gebroken zuil) uit 1944. In die tijd moest Frida een stalen korset dragen en leed daardoor constant pijn. Haar naakte lichaam is opengespleten en toont een afbrokkelende Ionische zuil, die haar ruggengraat vervangt, spijkers doorboren haar huid. Dit werk behoort tot een donkere periode waarin Frida ondraaglijke fysische én psychische pijn leed. Opnieuw toont ze een dubbel leven: uiterlijke trots, om de pijn vanbinnen te verbergen. Ook haar miskramen speelden een grote rol in haar schilderijen. Toen de Riviera’s in 1932 in Detroit woonden, kreeg Frida een miskraam. Ze legde deze ingrijpende gebeurtenis vast in het schilderij Hospital Henry Ford. Dit was het begin van het blootleggen van haar eigen intimiteit. Hospitaal Henry Ford toont een naakte, huilende en bloedende Frida in een hospitaalbed, waar zes objecten rondzweven die haar mislukking symboliseren. We zien een mannelijke foetus, haar verminkte bekken, een orchidee (die volgens haar voor de baarmoeder staat), een machine gebruikt om chirurgische instrumenten te ontsmetten, een plastieken anatomiemodel van het onderlijf van de vrouw en een slak (die volgens haar de traagheid van het miskraam symboliseert). Een ander speciaal werk is La máscara de la locura (Het masker van de waanzin) uit 1945. Een paars kartonnen masker steekt fel af tegen haar typische gevlochten kapsel. Haar elegante handen en netjes gelakte rode nagels verraden haar. Frida toont op dit schilderij een nooit eerder geziene kant: ze (ont)maskert zichzelf. Op al haar andere zelfportretten verbergt ze haar drankprobleem, ziekte, kreupelheid, en pijnstillerverslaving, door zich met juwelen en kleren te verfraaien. Hier doet ze het omgekeerde: ze verbergt zichzelf achter een lelijk masker. Het is een scheur in haar nauwkeurig opgezette façade, een Frida die we niet gewend zijn. Een zeldzaam moment dat ons een glimp toont van de prijs die ze betaalde voor haar volhardende artistieke zelfconstructie.

Ontdek meer van haar werken tijdens de tentoonstelling Frida Kahlo y su mundo in BOZAR.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s