“Ik ben geen Bob Dylan, maar het gevoel en de sfeer moet juist zitten.”

Het Domino festival in de AB is net voorbij. Enkele bands lieten een sterke indruk na. Eén van die up-and-coming bands is Marble Sounds, een folky rockband van eigen bodem. Marble Sounds bracht net zijn debuutplaat Nice is Good uit, dat klinkt als een koude winteravond voor de open haard. Ik had een boeiend gesprek met frontman en oprichter Pieter Van Dessel.

Een nieuwe, eerste  plaat! Dat is waarschijnlijk een spannend moment?

Van Dessel: “Een plaat is iets waar je een tijdje mee bezig bent, dus ja, het is wel een speciaal moment. Een debuut is een apotheose van werk en ideeën, en er staan veel verschillende zaken op onze eerste plaat. Er staat bijvoorbeeld een nummer op dat al tien jaar oud, maar toen was een plaat nog een ver-van-mijn-bed-show. Het debuut is een cocktail van ideeën, en dat is wel fijn. De tweede plaat zal dan waarschijnlijk wel meer samenhangend zijn, maar ik ben blij met het resultaat!  Het is altijd raar om je muziek te horen als het af is, je bent dat niet gewend.  Als je daar lang mee bezig bent, is dat wel wat verschieten en wennen.”

Wat vind je sterk aan de plaat?

Van Dessel: “De hoes, die vind ik heel erg mooi. Die is ontworpen door Eugene en Louise, een ontwerpersduo, zij maken fantastische dingen, en gaan nu ook meewerken aan een animatieclip. Maar als muzikant moet ik waarschijnlijk ook iets zeggen over de muziek. (lacht) Ik vind de teksten en de arrangementen goed. Mijn inspiratie voor teksten komt van de klanken van de muziek. Eerst maken we de muziek, pas daarna komt er tekst op, dat is misschien wat bizar.  Het is eigenlijk een puzzel, we schuiven er wat aan, want ik wil niet dat de teksten te random zijn, er zit niet echt een verhaal achter, maar de tekst in een song moet wel matchen. Ik ben geen Bob Dylan, maar het gevoel en de sfeer moet juist zitten.”

Waar halen jullie jullie invloeden vandaan, welke muzikanten beïnvloeden jullie?

Van Dessel: “Onze muziek wordt eigenlijk beïnvloedt door groepen waar ik zelf heel veel naar luister, zoals Notwist en Pinback, mensen vergelijken ons ook met die bands. Ik ben wel blij als ze ons daarmee vergelijken, maar we doen wel ons eigen ding. Onze muziek is zelf wel origineel genoeg, het is geen kopie van andere bands.  Ik veronderstel dat ik mijn inspiratie daar ook wel uit haal, alhoewel ik niet meteen bij onze muziek zoiets heb van dat is Pinback. Ook haal ik inspiratie bij Sigur Ros en Sparklehorse. Ik weet dat het nu in is om te namedroppen, maar het is zo, we coveren Sparklehorse al 2 jaar, en ieder concert spelen we ook een liedje van Linkous.”

Jullie zijn niet meer piepjong, hoelang bestaat de band al en waarom komt die eerste plaat nu pas?

Van Dessel: “We bestaan  2 jaar, voordien maakte ik ook al muziek, maar daar is nooit een plaat van gekomen. Naast Marble Sounds speel ik bij Plastic Operator, een electronicagroepje, daarmee hebben we al een plaat uitgebracht, maar toen was ik 28, nu ben ik 32, en niet meer zo jong dus! (lacht)

Wat doe je naast muziek maken eigenlijk nog?

Van Dessel: “Eigenlijk heb ik rechten gestudeerd. Na mijn studies ben ik naar Groot-Brittannië vertrokken voor een audio-opleiding: audioproduction. Naast Marble Sounds, want daar kan ik niet van leven, ben ik eigenlijk freelancer muzikant. Ik maak muziek voor reclame en televisie, de commerciële dingen dus. Ik heb Marble Sounds eigenlijk nodig als uitlaatklep, het is fijn om muziek te maken. Verder heb ik praktisch geen hobby’s, ik maak wel graag smoothies.” (lacht)

Welk nummer vind je het beste op de plaat?

Van Dessel: “A New Breeze vind ik wel mooi, dat nummer werd het laatste toegevoegd en is het kortst. Het is het simpel lied: wat gitaar, een ukelele en zang, dat bevalt me wel. Ik heb geen spijt van de nummers die we er op gezet hebben, ik vind ze allemaal goed, maar ik vind ze vooral belangrijk. Er staan veel verschillende stijlen op de plaat, en alle songs vloeien mooi in mekaar over, er is geen enkel misbaar. Er staat een sample op van Robert Pollard, en daar ben ik toch wel trots op. Hij eiste wel 50% van de auteursrechten van “My Friend”, maar dat had ik er voor over.”

Waarom wil je die muziek maken?

Van Dessel: “Tja, je wil natuurlijk de muziek maken die je zelf ook goed vindt. Het is gegroeid,  ik kwam tot de conclusie dat ik daar het beste in ben dus wil ik die talenten benutten, zoals iedereen. Muziek beheerst mijn leven, mijn hele sociaal netwerk is er op gebaseerd, dus het is een voor de hand liggende keuze. Ik doe het gewoon echt graag.”

Leave a Reply

