Lanvin shoppen: het verloop en de buit

03u30. Een wekker boven mijn hoofd maakt een irritant geluidje zoals alleen wekkers dat kunnen. Ik hoor het bed piepen en kraken en kijk op mijn gsm. Vroeg! Maar het is het waard. Lanvin for H&M is de reden waarom we zo vroeg uit de veren moeten.

04u00. Na een korte opknapbeurt (lees: kleren aantrekken en water in je gezicht gooien) komen we aan bij de H&M in de Nieuwstraat. We verwachtten hopen volk, maar tot onze verbazing én geruststelling staan er maar vier meisjes voor de poort naar Lanvin te wachten (ook gekend als de poort van H&M). Ines en ik gaan zitten op de koude grond en algauw beginnen we met z’n allen te bespreken wat we willen en in welke maat. Het gesprek breidt zich daarna uit tot andere mode-gerelateerde onderwerpen zoals nagellak, Louboutins, Mulberrytassen en  Birkinbags. We hebben mekaar gevonden.

04u30. We besluiten ‘Ik ben een banaan’ te spelen. Een halfuur lang gelach en geklepper, zonder aan de kou of de traag voorbijgaande tijd te denken.

05u00. De eerste personeelsleden van H&M arriveren. We krijgen een korte uitleg over de voorwaarden van Lanvin shoppen. Jeweetwel: van elk item maar één stuk kopen, niet langer dan een kwartier,.. Maar ook: waar het ‘eiland’ gelegen is, en dat je mag passen.

06u00. Koffie! En bandjes, natuurlijk ook! We staan een beetje te drummen maar krijgen toch als eerst een bandje om onze pols. Daarna komt de handen en ingewanden verwarmende koffie en thee. Aaah, H&M: we love you!

06u30. We keren met z’n zessen even terug naar mijn kot om wat op te warmen en basisbehoeften te doen. Fase 1 van het ‘Lanvin for H&M- plan’ is al geslaagd: we hebben een bandje voor de eerste groep (20 mensen) weten te bemachtigen. Wij mogen om 08u05 stipt beginnen shoppen tot 08u20. Vreugde alom!

07u10. We keren terug naar de Nieuwstraat. De dranghekken staan klaar, maar zoveel volk is er nog niet bijgekomen. Hooghartig duwen we een hek vooruit en steken we voor naar het begin van de rij. Hé, wij waren er tenslotte echt als eerste, dus wij mogen als eerstes naar binnen. Het is ieder voor zichzelf vandaag. En we weten allemaal: vrouwen kunnen echte bitchen worden al ze iets willen.

08u00. De poort kruipt langzaam omhoog, wij hebben geen tijd om te wachten en kruipen er onder door. Na een korte sprintje door de winkel worden we door vier securitymensen opgewacht aan het afgesloten eiland. Nog vijf minuten wachten. Adrenaline giert door mijn lijf en spanning knelt in mijn buik. Zijn wij eigenlijk normaal?!

08u05. Het eiland gaat open! ‘Doucement’ roept een securityman mij na, als ik wild op zoek ga naar de jurk die ik wil en niet kan vinden. Ja! Ik zie hem hangen! Vlug naar de pashokjes. Ik rits nog een doosje rode barokke oorbellen, een veelkleurig tasje en een wit t-shirt met print van drie dames mee. In de pashokjes moet het snel gaan. Ik hoor een vrouwenstem ‘vier minuten’ door een microfoon schellen. Tijd gaat snel! Kleren af, jurk aan, jurk checken, jurk goedkeuren, jurk af en kleren terug aan. Tussendoor keur ik Ines haar outfits en zij de mijne. We knikken allebei instemmend en verzekeren elkaar ervan dat het “prachtig is” en “ge ziet er zo dun uit”. Wij zijn blij!

08u20. Bij het verlaten van het eiland heb een rood hoofd gekregen van de inspanning, zijn mijn armen bedekt met kleren en doosjes en zal mijn haarelastiek binnen de seconde uit mijn “staart” vallen. Maar ik ben gelukkig. En het feit dat ik een gratis canvas Lanvin-goodiebag met Lanvin-sjaaltje er bij krijg maakt het alleen nog maar beter! We wandelen op het gemak naar de kassa’s. Bijna helemaal van mij, denk ik. Ik geef mijn buit af en haal, ietwat trillend, mijn Mastercard boven. Altijd een spannend moment. Bibiep, ja, nu is het echt van mij! De kleding wordt in mooie tassen gestoken, ik krijg de kapstokken er bij en een speciaal hoesje voor mijn tasje.

09u00. We zijn terug op kot. Ines en ik hebben afscheid genomen van de vier andere meisjes. We beloven wel contact te houden en hebben mekaar al op Facebook toegevoegd. Lanvin for H&M is blijkbaar een ideale manier om mensen te leren kennen. Trots passen Ines en ik onze jurken, vesten en t-shirts. Na een korte fotoshoot (niet omdat we ijdel zijn, maar omdat het moet voor Elle) kruip ik vermoeid in mijn bed. Lanvin-jurk, al goed en wel, maar nu is slapen prioritair. Met een blik op de jurk en het t-shirt die aan mijn kast hangen  en het tasje en de oorbellen die op mijn bureau liggen, val ik gelukzalig in slaap.

 

Leave a comment